fredag, april 08, 2011

Agility fortsättning

Igår började fortsättningskursen i agiligy för Uppsala Hundvänner.

Vi ska på kursen få lära oss byten: framförbyten, bakombyten och blindbyten. Igår introducerades framförbyten.

Oj, oj, här har matte mycket att lära! Mayaa är rätt känslig och följer dit jag visar - vilket innebär att jag måste visa henne rätt. Inte så lätt.
Mayaa är så snabb och då känner jag att jag måste skynda mig. Problemet då var att jag låg framför henne och kontentan blev att jag visade fel, för att jag i hennes ögon var på väg mot hindret efter. Saktade ner - och blev istället för långsam.

Måste vrida mig i rätt tid och tillräckligt mycket men inte för mycket och inte vara i vägen för Mayaas riktning. Måste också veta själv vad jag ska göra med armarna och kroppen och dessutom hålla reda på vilket hinder vi ska till och efterföljande. Tajming och precision!

Det här är nog mest en kurs för matte! Mayaa kommer ju hoppa och springa bara jag gör det jag ska.

Roligt var att nästan alla från nybörjarkursen går nu på fortsättningen. Bra betyg! Plus några andra som tillkommit. Bland annat ska Emilia och Lyra också vara med men semester gör att de får vänta lite innan de börjar. Toppen också att det är två instruktörer på kursen! Då kan vi delas i två grupper, vilket gör att vi hinner mer.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar