söndag, januari 31, 2010

Helgen

Idag blev Mayaa nyfiken när jag borstade tänderna och det såg ut som om hon undrade vad det egentligen var som hände där i handfatet. Så jag lät henne kolla och det hela slutade med att hon drack vatten från kranen i handfatet! 

Tokigt men roligt! Hon gjorde det en gång till senare och då tog Gustav kort med sin mobil. Vid tillfälle får han lägga upp bilden. 

I övrigt i helgen har Mayaa varit på skogspromenader och miljötränat på stan. När vi var på stan fanns det mycket att titta på men Mayaa skötte sig jättefint och var på gott humör hela tiden. Vi såg hundar - även på nära håll och hon skällde inte en enda gång! Hon såg duvor och Gustav och Mayaa kom riktigt nära utan att hon gjorde en ansats att springa mot dem. Gustav hade perfekt känsla och timing när de tränade. Det är så skönt när Mayaa får lyckas. Det är också tur för oss att hon är så träningsvillig och tycker att det är roligt att samarbeta.

Hemma kan hon dock slå dövörat till och förutom att hon är en mattjuv tar hon ju gärna andra saker också. Som inte är hennes. Som t.ex. mattes tofflor. De är en hit! De är i plast men med mysigt foder inuti och Mayaa bär iväg med en toffel och börjar smågnaga på fodret. Visst säger vi åt henne men ibland kan hon bära dem till oss som för att visa hur duktig hon är.

Jag har börjat undra om hon trots vår idoga uppfostran på nåt sätt faktiskt inte har fattat att hon inte får ta vissa saker, eller om hon är fullt medveten om det men tycker att det är värt det. Säg det?

Mayaa och jag har övat på stanna kvar hemma. Det går bra att gå ifrån henne framifrån så att säga, även in i ett annat rum men att gå bakom henne är svårt. Då vill hon gärna flytta sig lite så att hon ser. Gustav har tränat detta mer och både hoppat och tokat sig och gått på alla fyra framför henne och det klarar hon fint. 

Jag övade på att hålla fast utan att tugga idag och det gick bra med allt jag gav henne tills jag gav henne en tom toarulle. Den ville hon absolut lägga sig ner och bita på. Hon brukar få såna fulla med godis. Vi knyter ett långt snöre runt dem och lägger dem t.ex. högt upp, på en dörr eller långt in under något, så får hon klura ut hur hon ska få tag i dem. Och självklart biter hon ju sen sönder dem för att komma åt godiset. Alltså, när jag skulle träna hålla fast utan att tugga var det andra signaler som var starkare och Mayaa började bita. Men efter en stund fattade hon galoppen och höll still. Jag minskade dock på tiden och det räckte med att hon höll någon sekund eller två.

I övrigt har vi slappat alla tre i soffan framför tv:n och bara tagit det lugnt. Det har varit såå skönt. Jag har blivit lite förkyld och därför passar denna aktivitet utmärkt just nu =) Och Mayaa också för den delen. Hon är den som är experten på att bre ut sig och utnyttja en soffa till max.

Ska nog gå och utföra denna aktivitet nu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar