tisdag, augusti 25, 2009

Träning

Idag har Mayaa och jag (Lina) tränat en massa:

1. Sovmorgonträning - börjar funka fint, i alla fall så länge Mayaa får komma upp i vår säng på morgonkvisten.

2. Inte sno mattes frukost från bordet - hmm.... en bit kvar till ett ointresse för vår frukostmat. Däremot tar Mayaa numer ner framtassarna från vad de nu står på när man säger till (oftast). Framsteg!

3. Koppelträning på väg till centrum - detta gick mycket bra. Mayaa har börjat förstå hur hon ska lura av matte godis när hon går i koppel =)

4. Miljöträning i centrum - MVG! Vi gick till samma ställe som Gustav gick till förra gången och Mayaa var precis lika lugn och cool nu som då. Hon betedde sig först som jag hade väntat. Satt och nyfiket kollade in allt som hände omkring henne. Vi började med lite skvallerträning men efter en stund var det dags att inte bry sig tyckte matte. Mayaa hakade på och gjorde nåt jag inte hade väntat mig - lade sig ned och bestämde sig för att somna! Mitt bland bilar, mopeder, cyklister och folk som gick på stan, ganska nära ett utecafé som spelade musik och med en lastbil runt hörnet som lastade grejer. Är hon inte hur cool som helst? tycker en stolt matte!

5. Åka ny bil (Emilias) och vänta med Emilia och Lyra medan matte hämtade ut den egna bilen från service - att åka bil gick bra, som väntat och även att bli lämnad hos någon annan när matte gick iväg. Emilia berättade i och för sig att Mayaa började bita i hennes tår men då lyfte hon upp henne till Lyra i bakluckan och där trivdes hon. Ingen gråt för att matte gick heller!

6. Ensamhetsträning - Vi har inte kommit så långt vad gäller ensamhetstäning. Hög tid att börja ordentligt. När Mayaa och jag kom hem efter dagens utflykter var Mayaa mycket trött och jag varm och i behov av en dusch. Jag stängde in Mayaa i sovrummet med ett tuggben och gick till badrummet. En gång var hon på dörren för att försöka komma ut men ingen gråt eller klagan. När jag kom tillbaka efter duschen låg hon på sängen och tuggade, inte på tuggbenet men på ett par hörlurar som hon fått tag på på nåt sätt! Jag bytte mot tuggbenet, klädde på mig, stängde dörren och gick för att fixa lite lunch till mig. När jag öppnade dörren igen hade Mayaa somnat i vår säng och där ligger hon än. Ganska bra utfall måste jag nog ändå säga.

Mayaa lär nog sova ett tag till, så mycket som vi har tränat idag! Nu fattas bara husse som är i London över dagen.

1 kommentar:

  1. Vad bra att Mayaa får en massa träning. Snart får hon också "vara-borta-från-husse-och-matte"-träning. I morgon söndag kommer hon till Linas föräldrar i Värmland. Då får hon också träffa hundkompisarna Alba och Zorro och otäcka katten Smilla! Det ska bli riktigt kul!

    Meta och Sven-Eric

    SvaraRadera