tisdag, maj 25, 2010

Gå genom port

Igår försökte jag lära Mayaa gå genom en port som bestod av två längre träpinnar jag hade satt ner i gräsmattan.

Det gick inte så bra.

Hade pratat en lång stund med Emilia innan som förklarade vad hon visste. Fart genom porten vill man ha. Mayya och jag gick fram till porten och Mayaa satte sig snällt och tittade på mig och undrade vad hon skulle göra för att få den roliga leksaken i min hand.

Efter bara en liten stund förstod hon att det hade med pinnarna i marken att göra men vi kom inte längre än att Mayaa tog ett ordentlig tag och försökte bita av dem. Nån gång tog hon ett slumpvis steg mot porten, varvid klick och belöning men det var ingen polett som trillade ner.

Så nu ska jag fundera över kriterierna på kraven för denna övning och klura på om övningen kan delas upp i än mindre delar. Hur får man hunden att fatta att den ska gå igenom porten? Och inte äta upp den eller sitta framför den eller nåt annat?

Att träna hund är hjärngympa det!

1 kommentar:

  1. Haha ja ibland är det mer hjärngympa för oss än för dom ;)
    Vad ska själva gåendet genom port sluta i för moment? Är det typ startportar i nån gren, agility? Tror hon löser det galant snart :)
    Vimla fullkomligen älskar slalomportarna, fattar inte hur eller varför men så fort vi går förbi uppställda slalom så kutar hon dit för att trassla sig runt dom :) Tror en eller annan köttbulle var inblandad...;)

    KRAM

    SvaraRadera