torsdag, maj 06, 2010

Spår 1

Idag när jag var ute med Mayaa fick hon gå sitt första spår. Vi tänkte komma igång med spårningen nu när snön är helt borta. Mayaa går ju mest med nosen i backen hela tiden ändå, så hon borde nog uppskatta det tror vi.

Eftersom det var Mayaas första riktiga spår lade jag spåret rakt. Det var kankse 40 meter långt (fast det kan ha varit både längre eller kortare, jag är inte särskilt bra på att uppskatta sånt). Det fick ligga i ca 35 minuter medan vi gick på promenad. Jag lade inga grejer i spåret men däremot nåt riktigt fint vid slutet - ett märgben!

Själva promenaden blev ovanligt givande ur träningssynpunkt för att när vi kom ut på ett fält hördes tydligt att det var skjutträning nånstans. Ingen reaktion som vanligt. Mayaa var för upptagen med att nosa, plocka strån och springa och busa med mig.

Trots att vi närmade oss spåret från ett helt annat håll än jag gick när jag lade det, kände Mayaa det på en bits avstånd. När vi kom fram och bytte om till spårlina var hon taggad. Det var ingen tvekan om att hon var intresserad.
En gång alldeles i början började hon bakspåra, så att jag fick vända henne rätt.
Två gånger tappade hon spåret.
Första gången tittade hon upp på mig som för att fråga om råd men jag lät henne lösa det själv och det gjorde hon.
Andra gången hon tappade bort sig tog hon tag i det direkt om kom fort på rätt köl igen.
Hon blev väldigt glad när hon hittade benet =)

Vi småsprang till bilen, hon med benet i munnen och det var ett ivrigt gnagande hela vägen hem. Nu ligger hon utslagen och sover. Sötaste nosen, så duktig tycker matte!

Jag ska försöka lägga ett nytt spår imorrn. När ska man introducera saker i spåret? Är det nödvändigt om man inte vill tävla? Hur går man tillväga om man vill lägga grejer i spåret?
Med Timja spårade vi en hel del och hon fick även plocka lite saker men jag har ingen aning om vi gjorde saker på rätt sätt. Timja var inte alls så föremålsintresserad som Mayaa är, så Mayaa kanske skulle tycka att det var kul också, vem vet?

2 kommentarer:

  1. Åh, vad duktiga ni är!!!!!!!
    Förstår att Mayaa tyckte det var roligt, ett märgben i slutet av spåret.. vilken skatt!!

    Hoppas vi ses snart!! :) :)

    Kram // Marika o Syrran

    SvaraRadera
  2. Hej :D
    Åh va roligt och läsa om allt som du och Mayaa tar för er! Har hon redan hunnit bli ett helt år, shit va tiden går fort.
    Hoppas att allt är jättebra med er alla tre :)

    Största kramen från oss!!!

    SvaraRadera