måndag, augusti 30, 2010

Trix - sitt vackert

Övade ikväll för tredje gången på "sitt vackert". Med det menas att Mayaa ska sätta sig på bakhasorna och lyfta upp båda frambenen i luften. Det blev nån putt på kökslådan innan hon fattade vilken övningen var men sen gick det riktigt bra.

Det gäller för mig att ha rätt timing (som alltid iofs när vi tränar med klicker) så att hon hon verkligen lyfter båda frambenen men inte hinner ställa sig upp på bakbenen. Gjorde ett par missar och klickade även en gång när Mayaa höjde ena framtassen högre än den andra, vilket hon sen fortsatte att göra nga gånger. Hon är klickerklok tycker jag men även rätt klickerförlåtande.

Märkte förra gången vi övade på detta att hon hade kopplat ihop sättandet med att jag hade handen framför kroppen. När jag tog den bakom ryggen fattade hon ingenting! Hon försökte ALLT utom det vi nyss gjorde. Ett exempel på hennes förlåtande var ändå att jag då tog fram handen en gång. Hon satte sig som förut. Jag tog bort handen och då hade poletten trillat ner.

Nästa mål är att få henne att sitta en yttepytte stund still med tassarna i luften innan klick.

Håller för övrigt på att lära henne att dra av strumpan från min fot och ge den till mig. Hon kan det rätt bra nu och ett kommando borde läggas på. Nån som vill tipsa om vad som kan vara ett bra kommando för detta?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar